System Zastrzegania Kart – jak zastrzec kartę bankową?

Jeśli kiedykolwiek zgubiłeś lub skradziono Twoją kartę płatniczą, to na pewno wiesz, jak bardzo jest to stresująca sytuacja. W panice i przerażeniu trudno jest zebrać myśli i postępować racjonalnie. Tym bardziej że przed oczami masz te wszystkie oszczędności, które udało Ci się zgromadzić na koncie osobistym. Dlatego niezwłocznie zastrzeż swoją kartę, by nikt niepowołany nie dostał się do Twoich pieniędzy.

Jak zastrzec kartę? Wszystkie dostępne metody

Kartę możesz zastrzec na kilka sposobów.

  1. Kontakt z infolinią Twojego banku.
    Najczęściej wybieraną opcją jest kontakt telefoniczny z infolinią banku, w którym ma się konto bankowe. Wszelkie niezbędne informacje, wskazówki oraz numery znajdziesz w serii artykułów Jak zamknąć konto w banku.
  2. Osobista wizyta w oddziale banku.
    Udanie się do oddziału banku powinno być ostatecznością, ponieważ utratę karty należy niezwłocznie zgłosić w celu jej unieważnienia. Zrób to od razu, gdy się zorientujesz, że straciłeś swoją kartę. Każda minuta ma znaczenie – gdy Twój plastik znajdzie się w rękach złodzieja, możesz stracić wszystkie swoje oszczędności.
  3. Skorzystanie z Systemu Zastrzegania Kart.
    Jeśli nie znasz numeru telefonu do swojego banku i nie możesz sprawdzić go w internecie, to skorzystaj ze specjalnej infolinii Systemu Zastrzegania Kart. Numer ten działa z każdego miejsca na świecie, dlatego warto zapisać go w telefonie, by mieć go zawsze przy sobie.

System Zastrzegania Kart – co to jest?

System Zastrzegania Kart to nowoczesne rozwiązanie umożliwiające szybkie zastrzeżenie karty płatniczej bez konieczności telefonowania na infolinię konkretnego banku. System działa dzięki zautomatyzowanej infolinii IVR, która rozpoznaje mowę.

System powstał dzięki zaangażowaniu Narodowego Banku Polskiego, a jego operatorem jest Związek Banków Polskich, dzięki czemu na liście uczestników znajdziesz wiele banków działających na polskim rynku. Możesz skorzystać z tego systemu, jeśli jesteś klientem jednej z tych instytucji:

  • Alior Bank,
  • Bank Millennium,
  • BOŚ Bank,
  • BNP Paribas,
  • Bank Citi Handlowy,
  • Credit Agricole,
  • DNB,
  • eurobank,
  • Getin Bank,
  • Grupa BPS,
  • Ikano Bank,
  • ING Bank Śląski,
  • Inteligo,
  • PBS Bank,
  • Pekao SA,
  • PKO Bank Polski,
  • Plus Bank,
  • Santander Consumer Bank,
  • Spółdzielcza Grupa Bankowa,
  • T-Mobile Usługi Bankowe.
Wystarczy wybrać jeden numer kontaktowy +48 828 828 828, by zastrzec karty w kilku bankach. System działa całodobowo przez cały rok. Na infolinię możesz zadzwonić z dowolnego miejsca na świecie, dodając prefiks +48. Karta zostanie zastrzeżona bezpośrednio w Twoim banku, co da Ci poczucie spokoju i bezpieczeństwa.

Korzystanie z usługi jest bezpłatne, choć musisz się liczyć z poniesieniem kosztów związanych z połączeniem telekomunikacyjnym. Połączenia są rozliczane zgodnie z tabelą Twojego operatora.

System Zastrzegania Kart – jak zastrzec kartę? Instrukcja krok po kroku

  1. Zadzwoń na numer +48 828 828 828.
    Podaj nazwę banku, w którym chcesz zastrzec kartę.System przekieruje Cię do właściwej infolinii banku w celu zastrzeżenia karty.
  2. Konsultant z Twojego banku poprosi Cię o podanie danych osobistych.
    Podaj swoje imię, nazwisko, adres zameldowania, numer PESEL, datę urodzenia oraz – w zależności od banku – numer klienta lub inny login niezbędny do identyfikacji.
  3. Potwierdź zastrzeżenie karty.

Twoja karta jest zastrzeżona – możesz się czuć bezpiecznie!

Uwaga! W każdym banku możesz również zastrzec kartę znalezioną przypadkowo na ulicy, w sklepie czy w komunikacji miejskiej. W tym celu zadzwoń na infolinię lub skorzystaj z Systemu Zastrzegania Kart, podaj swoje imię i nazwisko, dane znajdujące się na karcie, a czasami również dodatkowe dane pomagające ustalić Twoją tożsamość.

Dlaczego warto jak najszybciej zastrzec kartę?

Zatelefonowanie na infolinię banku lub Systemu Zastrzegania Kart to pierwsza czynność, którą powinieneś wykonać po zorientowaniu się, że straciłeś swoją kartę płatniczą. Art. 46 Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych informuje o tym, jakie obowiązki mają banki w sytuacji nieautoryzowanych transakcji płatniczych.

Przed zastrzeżeniem karty bank musi Ci zwrócić wszelkie środki, które zniknęły z Twojego konta od kwoty 150 euro. Jeśli więc złodziej posłużył się Twoją kartą, robiąc zakupy na kwotę 800 zł, to bank odda Ci nadwyżkę ponad 150 euro (ok. 600 zł), czyli ok. 200 zł.
W sytuacji transakcji dokonanych kartą zbliżeniową, bank bierze odpowiedzialność tylko za kwoty wyższe niż 50 euro.

Po zastrzeżeniu karty bank odpowiada za wszelkie nieuprawnione transakcje dokonane Twoją kartą.

Powtórzę się – warto zastrzec swoją kartę najszybciej, jak to możliwe. Nowy plastik otrzymasz w ciągu kilku najbliższych dni, więc nie będziesz musiał czekać w nieskończoność. System Zastrzegania Kart to jeden numer, dzięki któremu skontaktujesz się z bankami działającymi na polskim rynku. Zapisz go w telefonie i miej go zawsze przy sobie!

Powiązane artykuły