Jak płacić telefonem? Aplikacje mobilne i technologie BLIK, Apple Pay, Google Pay, HCE

Gotówka coraz bardziej wypada z obiegu – właściwie już prawie wszędzie można spotkać terminal płatniczy. Ostatnio płaciłam bezgotówkowo na bazarku, a dokładniej na Hali Mirowskiej w Warszawie: za dwa kilogramy pomidorów i kalafiora. Kto by pomyślał, że to będzie możliwe? Dobra wiadomość jest taka, że obecnie nie musisz mieć przy sobie nawet karty w wersji fizycznej. Wystarczy, że masz smartfona. Jak to działa? Jak płacić telefonem? Sprawdź wszystkie dostępne metody płatności smartfonem!
Nie musisz być specem od najnowszych technologii ani znać zaawansowanych ustawień swojego telefonu. Sposobów na bezgotówkowe płatności smartfonem jest kilka. Znajdziesz je poniżej – wybierz ten, który wydaje Ci się najprostszy i z którego możesz korzystać ze względu na posiadany sprzęt i konto w banku.
Płatności BLIK
BLIK to polski system płatności mobilnych, który od 2015 roku cieszy się zainteresowaniem wśród użytkowników. Został stworzony przez Polski Standard Płatności, czyli spółkę powołaną przez sześć wiodących banków takich, jak Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Millennium, mBank, Santander Bank Polski oraz PKO Bank Polski. System oparty jest na bazie płatności wykorzystywanych przez aplikację IKO banku PKO BP.
Jak to działa?
Transakcje BLIK są realizowane pomiędzy Tobą a sklepem. Każda transakcja jest identyfikowana przez unikalny, jednorazowy kod składający się z sześciu cyfr, które są ważne jedynie przez 2 minuty od momentu ich wygenerowania. Kod należy wpisać na terminalu płatniczym i potwierdzić go na swoim telefonie PIN-em do aplikacji. Płatności stacjonarne BLIK-iem to jednak nie wszystko. Za pomocą 6-cyfrowego kodu możesz również płacić online, wypłacić i wpłacić gotówkę we wpłatomatach i bankomatach oraz przelać środki na telefon.
Kto może z niego korzystać?
Możesz skorzystać z BLIK-a, jeśli jesteś klientem jednego z banków uczestniczących w tym systemie. Na chwilę obecną należą do nich: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Getin Bank, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa.
Jaki rodzaj smartfona jest wymagany?
Możesz korzystać z każdego urządzenia, na którym zainstalujesz aplikację mobilną swojego banku.
Zalety:
- Szybkość
- Dodatkowe funkcjonalności (np. wpłaty i wypłaty gotówki, przelewy na telefon)
- Brak prowizji za płatność kartą
Wady:
- Transakcję trzeba potwierdzić w aplikacji mobilnej banku
- Długi czas operacji w sklepie stacjonarnym
Apple Pay
Apple Pay to gratka dla wszystkich fanów urządzeń z jabłuszkiem. To nowoczesny system płatności mobilnych i cyfrowy portfel, którym możesz płacić zarówno online, jak i stacjonarnie, bez użycia karty. W szybki i wygodny sposób możesz podpiąć swoje karty płatnicze: debetowe, kredytowe, przedpłacone, a nawet walutowe i lojalnościowe do aplikacji My Wallet. Apple Pay powstał w 2014 roku, zaś w Polsce dostępny jest od połowy 2018 roku.
Jak to działa?
Płatności oparte są na wykorzystaniu indywidualnych numerów użytkownika przypisanych do konkretnych urządzeń marki Apple oraz jednorazowych kodów transakcji. Dzięki temu podczas dokonywania płatności nie są potrzebne numery karty ani konta. Również na urządzeniu i serwerze firmy dane karty nie są przechowywane i udostępniane sprzedawcom. Płatność przebiega szybko i bezpiecznie: wystarczy, że zbliżysz swój smartfon do terminala płatniczego i zatwierdzisz zakup odciskiem palca, Face ID lub kodem. Nie musisz mieć dostępu do internetu ani uruchamiać aplikacji bankowej – wystarczy, że wciśniesz odpowiedni przycisk boczny na urządzeniu i My Wallet, do którego podpiąłeś swoją kartę, zostanie uruchomiony. W aplikacji można dodać wiele kart, z których jedna jest domyślna ale podczas płatności zawsze możemy wybrać na ekranie inną.
Kto może z niego korzystać?
Możesz korzystać z Apple Pay, jeśli posiadasz urządzenie firmy Apple. Dodatkowo musisz mieć konto osobiste lub kartę w jednym z banków: Alior Bank, BNP Paribas, Bank Millennium, Bank Pekao, Credit Agricole, Getin Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, PKO Bank Polski lub Santander Bank Polska. Możesz również płacić, mając kartę Revolut, Monese, Edenred lub N26.
Jaki rodzaj smartfona jest wymagany?
Płatność jest możliwa na urządzeniach: iPhone – od generacji iPhone 6 w górę, iPad (iPad mini 3 i 4, iPad Air 2, iPad 5. i 6. generacji, iPad Pro) oraz Apple Watch (Apple Watch 1. generacji, Apple Watch Series 1, 2 oraz 3), jeśli chcesz płacić zegarkiem, lub na urządzeniach Mac dla płatności online.
Zalety:
- Szybkość wykonywania transakcji
- Brak konieczności wpisywania PIN-u na terminalu (nawet powyżej 50 zł)
- Możliwość podpięcia wielu kart bankowych i nie tylko
Wady:
- Krótka lista banków, które wdrożyły system
Google Pay
Kolejne rozwiązanie umożliwiające dokonywanie płatności telefonem to Google Pay. Jak sama nazwa wskazuje, został opracowany przez Google jako połączenie aplikacji Google Wallet i Android Pay. Rozwiązanie to zostało oddane do użytku w 2018 roku i cieszy się rosnącą popularnością.
Jak to działa?
To kolejny wirtualny portfel, choć w odróżnieniu od Apple Pay, ten działa w oparciu o technologię HCE. Podczas dokonywania płatności dane Twojej karty są bezpieczne i nie są przekazywane osobom trzecim. Podczas każdej transakcji generowany jest jednorazowy token, który identyfikuje płatność. Cały proces płatności przebiega szybko i sprawnie – polega na przyłożeniu smartfona do terminala płatniczego i w sytuacji zakupów za więcej niż 50 zł, potwierdzenia transakcji PIN-em.
Kto może z niego korzystać?
Możesz rozpocząć płatności Google Pay, jeśli jesteś klientem: Alior Banku, Banku Pocztowego, BNP Paribas, Citi Handlowego, Credit Agricole, EnveloBanku, eurobanku, Getin Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku, Nest Banku, Plus Banku, Santander Banku Polska, T-Mobile Usługi Bankowe, banku należącego do Grupy BPS, SGB Banku Polska oraz Kompakt Finanse lub posiadasz karty przedpłacone Edenred, DiPocket czy Revolut.
Jaki rodzaj smartfona jest wymagany?
Google Pay wymaga posiadania smartfona lub smartwatcha z systemem Android w wersji min. 4.4. (KitKat). Poza tym telefon musi mieć wbudowany moduł NFC.
Zalety
- Długa lista banków udostępniających płatności
- Szybkość wykonywania transakcji
Wady
- Konieczność wpisywania PIN-u dla transakcji powyżej 50 zł
Płatności HCE
Host Card Emulation, w skrócie HCE, to rodzaj wygodnych płatności zbliżeniowych opartych o chmurę obliczeniową. Wykorzystuje komunikację pomiędzy smartfonem a terminalem płatniczym.
Jak to działa?
HCE działa identycznie jak karta płatniczą, której używasz podczas codziennych zakupów. Nie potrzebujesz połączenia internetowego ani uruchomienia aplikacji – wystarczy, że zbliżysz swój telefon do terminala płatniczego i zaakceptujesz transakcję. Jeśli wartość zakupów przekroczy 50 zł, będziesz zobowiązany wpisać PIN karty na terminalu.
Kto może z niego korzystać?
Każdy, kto ma zainstalowaną aplikację mobilną swojego banku i ustawi ją jako domyślną do płacenia telefonem oraz spełni wymagania dotyczące sprzętu. Ograniczeniem jest liczba banków udostępniających płatności HCE – mogą z nich korzystać klienci: Alior Banku, ING Banku Śląskiego, PKO BP, Banku Millennium, Banku Pekao, eurobanku, mBanku, Getin Banku, Santander Banku Polska, T-Mobile Usługi Bankowe oraz wybranych banków spółdzielczych.
Jaki rodzaj smartfona jest wymagany?
By korzystać z HCE, należy mieć smartfona z systemem operacyjnym Android w wersji 4/4 lub wyższym. Dodatkowo smartfon musi być wyposażony w moduł NFC.
Zalety
- Wygoda i szybkość
- Brak konieczności logowania do aplikacji mobilnej
- Możliwość płatności wszędzie, gdzie jest terminal płatniczy
Wady
- Tylko dla posiadaczy smartfona z Androidem i modułem NFC
- Tylko dla posiadaczy konta w wybranych bankach
Aplikacje do płacenia telefonem
Niektóre banki udostępniły aplikacje do płacenia telefonem, które korzystają z technologii HCE. Niestety mogą z nich korzystać jedynie posiadacze telefonów z systemem operacyjnym Android. Sprawdź, w jakich bankach możesz płacić telefonem za pomocą aplikacji mobilnej.
PeoPay
Jak to działa?
Aplikacja działa identycznie jak karta zbliżeniowa. Musisz jednak uruchomić PeoPay, wybrać opcję Zbliż i zapłać i przyłożyć telefon do terminala oraz potwierdzić transakcję PIN-em. Jeśli jednak Twoje zakupy wyniosły mniej niż 50 zł, to możesz korzystać z szybkich płatności – wystarczy, że odblokujesz telefon i zbliżysz go do terminala. Za pomocą aplikacji możesz płacić w sklepach w Polsce (w złotówkach) lub za granicą w walutach obcych. Aplikacja samodzielnie rozpozna walutę transakcji i pobierze środki z rachunku złotowego lub walutowego. PeoPay to jednak nie tylko płatności smartfonem. To również przelewy na telefon, zbliżeniowe wypłaty gotówki smartfonem czy doładowanie telefonów na kartę.
Kto może z niego korzystać?
PeoPay dostępne jest jedynie dla klientów banku Pekao SA posiadających konto osobiste z dostępem do bankowości elektronicznej Pekao24.
Jaki rodzaj smartfona jest wymagany?
Do wykonywania płatności mobilnych niezbędne jest posiadanie smartfona z systemem Android w wersji min. 4.1 oraz aktywnego modułu NFC.
IKO
Jak to działa?
Jeśli zapomniałeś zabrać ze sobą gotówkę lub kartę płatniczą, możesz zapłacić telefonem. Wystarczy, że masz zainstalowaną i aktywną aplikację IKO. Jak aktywować płatności smartfonem? Wystarczy, że otworzysz aplikację i przejdziesz kolejno do sekcji Płatności –> Płatności zbliżeniowe. Następnie wybierz kartę, którą chcesz płacić mobilnie i potwierdź decyzję, wpisując PIN do aplikacji IKO. W sklepie zapłacisz za towary lub usługi, przykładając telefon do terminala i wpisując PIN w aplikacji lub na terminalu płatniczym (możesz to wybrać w ustawieniach). Płatność odbywa się poprzez aktywny moduł NFC.
Kto może z niego korzystać?
Możesz korzystać z płatności mobilnych IKO, jeśli jesteś klientem PKO Banku Polskiego lub Inteligo i posiadasz kartę debetową lub kredytową tego banku.
Jaki rodzaj smartfona jest wymagany?
Aplikacja dedykowana smartfonom z systemem Android w wersji min. 4.4 oraz z modułem NFC.
Bank Millennium
Jak to działa?
By zacząć korzystać z płatności zbliżeniowych telefonem, pobierz i uruchom aplikację Banku Millennium. Z menu głównego wybierz opcję Płatności, a następnie Płatności zbliżeniowe telefonem i wybierz kartę domyślną. Może to być odpowiednik karty plastikowej, którą masz w portfelu, lub karta wirtualna, która będzie widoczna jedynie w aplikacji. Nie musisz się logować do aplikacji ani łączyć z internetem w trakcie dokonywania płatności. Jeśli chcesz dokonać płatności w sklepie, upewnij się, że masz włączone NFC, odblokuj telefon i przyłóż go do terminala płatniczego. Jeśli płacisz więcej niż 50 zł – potwierdź transakcję PIN-em. Gotowe!
Kto może z niego korzystać?
Ta metoda płatności przeznaczona jest dla klientów Banku Millennium. Jeśli masz kartę debetową lub kredytową w tym banku, możesz zacząć płacić swoim smartfonem.
Jaki rodzaj smartfona jest wymagany?
By móc skorzystać z płatności mobilnych Banku Millennium, potrzebny Ci będzie telefon z systemem Android 4.4 lub wyższym oraz komunikacja NFC.
To wszystkie dostępne w Polsce sposoby płatności telefonem. Osobiście korzystam z Apple Pay i nie pamiętam, kiedy miałam w ręku swoją kartę w wersji fizycznej. Odkąd funkcja ta została udostępniona przez bank, w którym mam konto – płacę tylko smartfonem! Do wykonywania płatności internetowych polecam zaś Visa Checkout lub MasterPass, o których możesz przeczytać więcej w naszych poradnikach.
fot. Clay Banks, Unsplash