Leasing konsumencki dla osób fizycznych – na samochód i nie tylko. Czy warto z niego skorzystać?

Obecnie leasing konsumencki jest powszechnie stosowanym narzędziem umożliwiającym korzystanie z wielu dóbr – nie tylko samochodu, ale także np. komputera. Do 2011 roku tak jednak nie było na skutek braku umocowania prawnego pozwalającego na leasing dla osób fizycznych. Zmieniło się to wraz z Ustawą o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców z dnia 25 marca 2011 roku.

Na czym polega leasing konsumencki? Sposób działania leasingu

Zarówno leasing konsumencki, jak i leasing dla firm jest formą finansowania, która łączy elementy kredytu z cechami dzierżawy lub najmu. Wchodząc w posiadanie przedmiotu za pomocą leasingu, nie trzeba angażować kapitału, jak w przypadku zakupu.

Działanie leasingu warto pokazać na przykładzie leasingu samochodu. W ramach umowy leasingu leasingobiorcy przysługuje wyłączne prawo do użytkowania samochodu, jednak nie posiada on prawa własności, które wciąż ma leasingodawca. Innymi słowy, leasing umożliwia korzystanie z danego przedmiotu przez wyznaczony czas. Po upływie tego czasu leasingobiorca ma możliwość zakupu używanego przedmiotu lub jego zwrotu. Przez cały okres leasingobiorca zobowiązany jest do uiszczania (zwykle miesięcznych) opłat za udostępnienie mu do użytkowania samochodu lub innej rzeczy.

Przedmiot umowy i różnice między leasingiem konsumenckim a firmowym

Przedmiotem umowy leasingu może być właściwie wszystko. Najczęściej z tego rozwiązania korzysta się, mając na celu dostęp do nowego samochodu. Coraz popularniejsze staje się zawieranie umowy leasingowej, której przedmiotem są sprzęty AGD i szeroko rozumiana elektronika – laptopy, komputery, telefony itp. Ciekawostką jest fakt, że w leasing, także konsumencki, można wziąć nieruchomości.

Bardzo istotne jest, by w umowie leasingu nie było zapisów dotyczących konieczności nabycia przez leasingobiorcę przedmiotu leasingu. W przeciwnym razie pod względem prawnym taki dokument będzie mógł być klasyfikowany jako umowa kredytu konsumenckiego.

Podstawową różnicą pomiędzy leasingiem konsumenckim a firmowym lub operacyjnym jest fakt, że pierwszy rodzaj skierowany jest wyłącznie do osób fizycznych. Nie oznacza to bynajmniej, że ktoś, kto prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą lub nawet jest prezesem spółki, nie może skorzystać z leasingu konsumenckiego. Jak najbardziej może, jeżeli w umowie stroną korzystającą będzie Jan Kowalski, a nie jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka, w której on pracuje.

Kiedy opłaca się wziąć leasing konsumencki?

Dużą zaletą leasingu konsumenckiego jest jego bardzo prosta formuła. Zawarcie umowy jest zwykle szybsze niż proces ubiegania się o kredyt gotówkowy. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na zdolność finansową staje się w tym wypadku oświadczenie o zarobkach.

Osoby, których miesięczne wpływy gwarantują bezpieczeństwo płacenia opłat leasingowych, a które jednocześnie nie posiadają większych oszczędności np. na zakup samochodu, mogą zdecydować się na leasing konsumencki. Atrakcyjność tego rozwiązania polega także na tym, że po zakończeniu okresu leasingowania samochód może być zwrócony do leasingodawcy. Warto pamiętać, że sprzedaż zakupionego samochodu finansowanego np. kredytem po kilku latach będzie wiązała się z pewnego rodzaju stratą, ponieważ wartość rynkowa aut drastycznie spada w ciągu kilku lat od nabycia.

Powiązane artykuły