Wyprzedaże, promocje, szybkie dostawy, a przede wszystkim produkty niedostępne w Polsce – to czynniki, które zachęcają do zakupów na Amazonie, największej platformie internetowej na świecie. Sama platforma wyglądem raczej nie zaskakuje – układ niewiele odbiega od polskich stron zakupowych, np. Allegro.
Znajdziesz tu produkty pogrupowane w przejrzyste kategorie, w intuicyjny sposób dodasz produkty do wirtualnego koszyka, a na górze strony znajdziesz promocje i linki prowadzące do najciekawszych ofert. Co zatem wyróżnia Amazona na tle innych sklepów internetowych? Niespotykanie szeroka oferta – osoby z prawie wszystkich zakątków świata mogą sprzedawać i kupować produkty na tej platformie. Co więcej zamówione produkty dotrą w ciągu 2–3 dni roboczych, dzięki centrom logistycznym zlokalizowanym w wielu krajach świata, również w Polsce, gdzie działa już dziewięć centrów dystrybucyjnych.
Amazon działa od 1994 r. Kiedy Jeff Bezos, jego założyciel, uruchomił platformę, nic nie zapowiadało, że tak potoczą się jej losy. Nikt wtedy nie myślał o tym, by coś sprzedawać lub kupować w internecie. A Bezos porzucił dotychczasową pracę i postanowił sprzedawać online książki w garażu, z pomocą kilkunastu pracowników. Ryzyko się jednak opłaciło. Już w 1999 r. platforma zatrudniała ponad 500 osób, a dziś pracuje dla niej ponad 40 tysięcy pracowników z całego świata! Co więcej, ze zwykłej księgarni online stała się największą i najpotężniejszą platformą handlową na świecie, a Jeff Bezos, uważany jest za najbogatszą osobę na świecie. Jego majątek szacowany jest na ok. 150 mld dolarów amerykańskich.
Amazon – co warto wiedzieć
Od 2 marca 2021 r. ruszył Amazon.pl, który umożliwił polskim klientom jeszcze większy komfort zakupów, a rodzimym sprzedawcom możliwość sprzedaży swoich produktów.
Wcześniej od października 2016 r. można było korzystać z polskiej wersji sklepu Amazon.de. Zarówno sama strona internetowa sklepu, jak i wiele milionów opisów produktów, było tłumaczonych na język polski. Zapewniono również pomoc w języku polskim. Towary w większości przypadków można było zamawiać na adres w Polsce.
Obecnie Amazon.pl wygląda identyczne jak inne sklepy międzynarodowego giganta. Podczas zakupów można korzystać z dotychczasowego konta, ponieważ wszelkie dane zostaną przeniesione na polską domenę. Polscy klienci mogą również liczyć na te same korzyści, co konsumenci z innych krajów. Dostęp do milionów produktów, a także darmową wysyłkę, gdy dokonamy zakupów na kwotę min. 100 złotych. Póki co usługa Amazon Prime nadal nie jest w pełni dostępna dla polskich klientów. Tak samo obecnie nie ma polskiej wersji Alexy – technologia sztucznej inteligencji wirtualnego asystenta opracowana przez Amazon.
Jak założyć konto na Amazon.pl?
Przygodę z witryną Amazon.pl najlepiej zacząć od rejestracji – proces zakładania konta jest bardzo podobny do tego, który możesz znać z polskich platform sprzedażowych. Jeśli wcześniej miałeś konto na niemieckim, brytyjskim czy amerykańskim Amazonie, nie musisz rejestrować się ponownie. Rejestracja w przypadku indywidualnych kont jest darmowa. Poniżej wyjaśniam krok po kroku jak założyć konto.
Można jej dokonać za pomocą telefonu lub adresu mailowego – nie trzeba podawać obu tych danych. W zależności, co wybierzemy, dostaniemy kod potwierdzający SMS-em lub mailem. Poza tym trzeba jedynie wymyślić sobie login i hasło. Po rejestracji można uzupełnić takie informacje jak metody płatności czy adres dostawy i śmiało przejść do zakupów. Choć polecamy czujność – choćby Kindle jest w droższej cenie, niż w innych serwisach.
1. Przejdź na stronę Amazon, kliknij w zakładkę Konto i listy w górnym, prawym rogu strony, a następnie Zaloguj – po przeniesieniu na stronę logowania – wybierz opcję Utwórz konto Amazon
2. Wypełnij formularz rejestracyjny, podając login, adres e-mail i hasło do logowania.
3. Następnie na Twojego mejla zostanie wysłany kod weryfikacyjny. Aby utworzyć konto, będziesz musiał go wpisać w wyświetlone na stronie okno – Zweryfikuj adres e-mail. Po wpisaniu go będziesz już zalogowany.
4. Ponownie kliknij w zakładkę Moje konto – pokaże Ci się panel do zarządzania Twoim kontem.
5. Kliknij w zakładkę Logowanie i zabezpieczenia i dodaj do konta swój numer telefonu.
6. Kliknij w zakładkę Zaawansowane ustawienia bezpieczeństwa i uruchom usługę dwuetapowej weryfikacji tożsamości – dzięki temu podczas logowania poza podaniem hasła i loginu będziesz musiał również podać kod przesłany na numer telefonu.
WARTO WIEDZIEĆ: Pewnie się zastanawiasz, po co masz podawać swój numer telefonu? Otóż nie jest to koniecznym etapem rejestracji, tak jak dwuetapowa weryfikacją, ale wpływają na nasze bezpieczeństwo. Taka konfiguracja powinna nas skutecznie zabezpieczyć przed kradzieżą konta czy dokonywaniem zamówień przez niepowołane osoby.
7. Kiedy już zabezpieczyłeś swoje konto, dodaj do niego dane adresowe, klikając w zakładkę Moje konto → Adresy. Możesz podać kilka adresów i wybierać je podczas zakupów.
WARTO WIEDZIEĆ: Adres dostawy warto ustawić zanim rozpoczniemy zakupy. Dlaczego? Po to, by uniknąć rozczarowania, że wybrany przez nas produkt nie jest wysyłany do Polski lub w naszym kraju jest oferowany w innej cenie.
8. Ostatnią kwestią do ustalenia jest wybór metody płatności – zrobisz to, klikając w Moje konto → Opcje płatności (więcej o płatnościach przeczytasz we fragmencie Jak płacić na Amazonie?)
Jak kupować na Amazon?
Robienie zakupów na Amazon.pl jest dosyć proste – platforma działa podobnie jak polskie sklepy internetowe.
WYSZUKIWANIE / SORTOWANIE
Aby znaleźć konkretny produkt w sklepie, trzeba po prostu wpisać odpowiednie słowo/ frazę w okno wyszukiwania w górnej części strony – wpisać możesz zarówno nazwę pospolitą, np. telefon, jak i nazwę własną, iPhone 11. Dodatkowo, możesz posortować wyniki wyszukiwania, np. wg ceny, oceny klientów itp., korzystając z panelu w prawym, górnym rogu. Możesz też ustawić sobie filtr, dzięki któremu ukażą Ci się produkty konkretnej marki czy mające konkretną ocenę kupujących – zrobisz to za pomocą menu po lewej stronie. Kiedy ukaże Ci się lista z wybranymi produktami, będziesz mógł zapoznać się nie tylko z samą ofertą i cenami, lecz także z ocenami produktu przez innych użytkowników.
OFERTY
Po kliknięciu w wybrany produkt, poza podstawową ofertą, ukaże Ci się kilka alternatywnych opcji tego samego produktu w różnych cenach:
- produkty nowe od innych sprzedawców – Amazon oferuje bowiem wysyłki nie tylko z własnych magazynów, lecz także sprzedawców zewnętrznych zrzeszonych w ramach oferty Amazon. Takie oferty są specjalnie oznaczone.
- produkty używane czy odnowione – decydując się na produkt używany, możemy liczyć na precyzyjny opis jego stanu (niestety rzadko w języku polskim).
ZAKUP PRODUKTU
Po wybraniu konkretnej oferty, wybierasz opcję Do koszyka – na tym etapie możesz kontynuować zakupy lub sfinalizować transakcję. Pozostaje Ci już tylko wybranie jednego ze zdefiniowanych podczas rejestracji adresu dostawy, zapoznanie się ze szczegółami wysyłki, czyli planowanym terminem dostawy, i wybór sposobu płatności.
Jak płacić na Amazonie?
Oczywiście tak, żeby nie przepłacić 🙂 Amazon daje kilka możliwości zapłaty. Obecnie na Amazon.pl są trzy możliwości płatności:
- płatność kartą kredytową lub debetową
- przelewem – w tym przypadku wybierasz opcję płatności przelewem bankowym – Przelewy24 i po zatwierdzeniu płatności zostaniesz przekierowany na stronę Przelewy24.
- kartą podarunkową Amazon.
Jak zwrócić zakupy z Amazona?
Tak jak w każdym sklepie internetowym, masz prawo zwrócić produkty, które nie spełniły Twoich oczekiwań. Na zwrot produktów masz standardowo 30 dni od daty zakupu. Niestety, podlegają temu tylko produkty nowe. Jak to zrobić? O tym poniżej.
- Zaloguj się na stronie https://www.amazon.pl/zwroty
- Wybierz przedmioty, które chcesz zwrócić, wskaż przyczynę zwrotu i zaznacz, czy kupiłeś je od Amazona, czy od sprzedawcy zewnętrznego.
UWAGA: Jeśli będziesz zwracał produkt od sprzedawcy zewnętrznego, to procedura będzie zapewne wydłużona – sprzedający samodzielnie weryfikuje i akceptuje zwrot. Czas na zwrot jest jednak taki sam czyli 30 dni.
Co ciekawe, towar możesz zwrócić nawet bez jego oryginalnego opakowania czy wydrukowanego listu przewozowego, jednak nie może on nosić znamion użytkowania.
Są też wyjątki. Nie możesz zwrócić:
- produktów higienicznych, które mają krótki termin przydatności
- produktów, które po otwarciu tracą swoją wartość;
- otwartych płyt;
- towarów stworzonych na indywidualne zamówienie;
- gazet i treści cyfrowych (np. subskrypcje internetowe).
- Wydrukuj indywidualnie wygenerowaną etykietę, naklej na paczkę i wyślij na wskazany przez sklep adres.
UWAGA: Jednorazowo możesz zwrócić kilka produktów, jeśli tylko nadają się do wysłania w ramach jednej paczki.
Amazon Prime – pakiet dodatkowych usług za półdarmo
Amazon Prime to miesięczna usługa subskrypcyjna, która może spodobać się nie tylko zakupoholikom. Pakiet oferuje darmową wysyłkę w opcji Premium. To jednak nie wszystko, ponieważ w pakiecie znajdują się również usługi rozrywki na życzenie: Prime Music, Prime Video, Prime Reading oraz Twitch Prime.
fot. depositphotos.com