Od 1 stycznia 2017 roku, na podstawie przyjętej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej 70/156/EWG (tzw. dyrektywa MAC), każdy nowy samochód kategorii M1 i klasy N1 musi być wyposażony w układ klimatyzacji wykorzystujący ekologiczne czynniki chłodnicze R1234yf. Zastąpiły one popularne i wciąż obecne w starszych autach czynniki R134a. Koszt nabicia klimatyzacji w samochodzie w dużej mierze zależy właśnie od tego, który czynnik chłodniczy ma zostać uzupełniony w układzie chłodzącym.
Na czym polega nabicie klimatyzacji w samochodzie?
Nabicie klimatyzacji w samochodzie to proces polegający przede wszystkim na wymianie czynnika chłodniczego. Tak jak silnik potrzebuje do pracy m.in. oleju, tak klimatyzacja wymaga właśnie specjalnej substancji chemicznej odpowiadającej za możliwość schładzania powietrza. Czynnik chłodniczy to związek chemiczny, który uczestniczy w wymianie ciepła, krąży w obiegu oraz pobiera i oddaje ciepło pod wpływem przemian termodynamicznych. Razem ze skraplaczem i innymi elementami układu chłodniczego bezpośrednio odpowiada za poprawne działanie klimatyzacji w aucie. Podobnie jak inne płyny w samochodzie, czynniki chłodnicze z czasem się zużywają. Proces nabicia klimatyzacji zaleca się realizować przynajmniej raz na trzy lata. Szybkość odparowywania czynnika może być jednak różna, w zależności od częstotliwości i sposobu eksploatacji pojazdu.
Zgodnie z obowiązującą dyrektywą MAC (Mobile Air Conditioning) producenci w nowych pojazdach mają obowiązek montowania bardziej ekologicznego czynnika chłodniczego R1234yf. Zastąpił on dotychczas używany czynnik R134a, który wciąż występuje jednak w starszych autach. Koszt nabicia klimatyzacji w dużej mierze zależy właśnie od tego, który czynnik trzeba wymienić – R134a czy R1234yf.
Koszt nabicia klimatyzacji czynnikiem R134a
Koszt nabicia klimatyzacji czynnikiem R134a jeszcze w 2017 roku wynosił ok. 150–200 zł. W 2019 roku za nabicie klimatyzacji starszym czynnikiem trzeba było zapłacić już około 300–400 zł. Do głównych przyczyn tak znacznego (wynoszącego nawet 100%) wzrostu cen zaliczyć należy przede wszystkim zmiany w gospodarce i na rynku pracy, skutkujące m.in. wyższymi wynagrodzeniami, jak i zwiększonymi kosztami życia oraz malejącą siłą nabywczą pieniądza. Należy również pamiętać o tym, że ostateczny koszt nabicia klimatyzacji zależy także od posiadanego modelu samochodu. W niektórych autach układ klimatyzacji jest trudniej dostępny, wobec czego za usługę trzeba będzie zapłacić jeszcze więcej.
Koszt nabicia klimatyzacji czynnikiem R1234yf
Posiadając auto wyprodukowane już po ogłoszeniu dyrektywy MAC, trzeba liczyć się z wymianą nowszego czynnika R1234yf. Niestety, chociaż czynnik ten zawiera bardziej przyjazne związki chemiczne zarówno dla zdrowia człowieka, jak i środowiska, jest on jednak droższy. Koszt nabicia klimatyzacji w 2019 roku czynnikiem R1234yf wynosił nawet ponad 1 000 zł.
Podobnie jak w przypadku R134a wiele zależy od kosztów samej usługi i marży danego warsztatu. Nabicie klimatyzacji bywa tańsze w mniejszych miejscowościach. Decydując się na skorzystanie z pozamiejskiego warsztatu, można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych. Należy jednak zawsze upewnić się, czy wymieniany czynnik jest certyfikowany, ponieważ na rynku – zwłaszcza od wprowadzenia dyrektywy MAC w 2017 roku – bardzo dużo jest tanich zamienników. Ich używanie może wiązać się z niebezpieczeństwem dla zdrowia oraz pogorszeniem działania układu klimatyzacji.
Nabicie a odgrzybienie klimatyzacji w aucie
Wraz z nabiciem klimatyzacji warto jednocześnie ją odgrzybić. Z czasem w układzie mogą rozwinąć się grzyby i pleśnie, które są szkodliwe dla zdrowia człowieka, a szczególnie niebezpieczne dla alergików. Często warsztaty samochodowe proponują taką dodatkową usługę, gdy zleca się im nabicie klimatyzacji. Koszt odgrzybienia może wynosić już ok. 50 złotych, w przypadku ozonowania układu. Inne metody, np. chemiczna lub za pomocą ultradźwięków, będą droższe, a koszt oscylować będzie wokół 200 zł.