Ruszył już termin składania wniosków w najnowszym programie rządowym „Dobry Start”. To ukłon w stronę rodzin mających min. jedno dziecko w wieku szkolnym. Każdy rodzic otrzyma jednorazowe wsparcie w wysokości 300 zł na zakup wyprawki szkolnej, która z roku na rok niestety drożeje.
Ile wydajemy na wyprawkę szkolną?
Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) przeprowadziło badania, z których wynika, że wyprawka dla dziecka w wieku szkolnym to nie lada wydatek. Koszt zakupu wszystkich niezbędnych przedmiotów wynosi średnio:
- 686 zł dla jednego ucznia,
- 1 268 zł dla rodziny z dwojgiem uczących się dzieci,
- 1 729 zł dla rodzin z trojgiem uczniów.
Niestety, nie każdego stać na tak drogie zakupy, a co za tym idzie – rodzice zmuszeni są sięgać po szybkie pożyczki czy kredyty, by zapewnić dziecku godny start w szkole. W naszym tekście przeanalizowaliśmy dokładnie wszystkie elementy wyprawki szkolnej: Ile kosztuje wyprawka szkolna?
Kto może otrzymać finansowanie?
Ze świadczenia z programu „Dobry Start” mogą skorzystać wszystkie rodziny, których dzieci są w wieku szkolnym. Zarówno rodziny, które pobierają finansowanie z programu Rodzina 500 Plus, jak i Ci, którzy mają większe zarobki – świadczenie wypłacane jest bez względu na dochód. Jedyny warunek, jaki należy spełnić to:
- posiadanie dziecka rozpoczynającego rok szkolny – do ukończenia 20. roku życia
lub/ oraz - posiadanie niepełnosprawnego dziecka uczącego się w szkole – do ukończenia 24. roku życia.
Świadczenie jest jednorazowe i przysługuje raz w roku – wynosi 300 zł na każde uczące się dziecko z wyłączeniem dzieci, które w roku szkolnym 2019/2020 idą do przedszkola lub zerówki. |
Program „Dobry Start” zapewnia finansowanie zarówno dzieciom wychowującym się w rodzinie, jak i przebywającym w pieczy zastępczej.
300 zł na wyprawkę – kto może złożyć wniosek?
Osobą upoważnioną do złożenia wniosku jest:
- mama lub tata dziecka,
- opiekun prawny,
- opiekun faktyczny,
- rodzic zastępczy,
- osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
- dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Jak i kiedy złożyć wniosek w programie „Dobry Start”?
Terminy składania wniosków
Od 1 lipca wniosek możesz wypełnić online, korzystając z portalu Emp@tia lub poprzez bankowość elektroniczną. Dopiero 1 sierpnia ruszy możliwość składania wniosków drogą tradycyjną w formie papierowej.
Źródło: mrpips.gov.pl
Jak złożyć wniosek „Dobry Start” przez internet?
- Portal Emp@tia
Poprzez portal Emp@tia możesz złożyć wniosek na wszelkie świadczenia rodzinne oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego, w tym wniosek o finansowanie z programu „Dobry Start”. Jak to zrobić?Załóż konto na portalu Emp@tia.
W tym celu potrzebny Ci będzie profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany, dzięki czemu zostanie potwierdzona i zweryfikowana Twoja tożsamość.
- Zaloguj się i wybierz rodzaj wniosku, czyli „Dobry Start”.
- Wybierz urząd lub instytucję, do której zostanie złożony Twój wniosek.
Musi on odpowiadać Twojemu miejscu zamieszkania. - Uzupełnij wymagane informacje.
Będziesz musiał uzupełnić następujące informacje: dane osobowe Twoje oraz dziecka/ dzieci, adres e-mail, numery PESEL, adresy szkół, do których będą uczęszczać Twoje dzieci w roku szkolnym 2018/2019 oraz numer rachunku bankowego, na który zostanie przekazane finansowanie. - Sprawdź poprawność wprowadzonych danych.
W przypadku pominięcia jakiejś rubryki, kreator automatycznie podpowie Ci o błędach, które popełniłeś, w razie wątpliwości poprosi o dołączenie skanów i uzupełnienie dodatkowych pól. - Jeśli wszystkie dane wpisane są poprawnie, kliknij Utwórz dokument.
- Przejdź do zakładki Dokumenty robocze i kliknij WYŚLIJ.
- Sprawdź adres e-mail podany we wniosku.
Otrzymasz UPO, czyli Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia.
Informację o przyznaniu lub odrzuceniu wniosku otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku.
- Bankowość elektroniczna
Możesz również złożyć wniosek poprzez bankowość elektroniczną. Wystarczy, że masz konto osobiste w jednym z tych banków: - Alior Bank,
- Bank Millenium,
- Bank Pocztowy,
- BPS SA,
- Credit Agricole,
- Getin Bank,
- ING Bank Śląski,
- Inteligo,
- mBank,
- Nest Bank,
- Pekao SA,
- PKO Bank Polski,
- SGB-Bank SA,
- T-Mobile Usługi Bankowe.
W każdym z tych banków procedura składania wniosków przebiega inaczej, ale jest prosta i wymaga poświęcenia tylko kilku minut. Wystarczy, że zalogujesz się do bankowości online swojego banku i znajdziesz zakładkę „Dobry Start”.
Przykładowo, w PKO BP, musisz kliknąć w zakładkę e-Urząd.
Następnie pojawią się wszystkie świadczenia, o które możesz wnioskować. Wybierz ten, który Cię interesuje, czyli w tym przypadku „Dobry Start” i wypełnij formularz zgodnie ze wskazówkami (Twoje dane będą już automatycznie uzupełnione).
Bank jest tutaj tylko pośrednikiem – umożliwia złożenie wniosku, lecz nie weryfikuje danych i nie podejmuje decyzji o przyznaniu świadczenia. Te zadania należą do gminy, do której składasz dokument.
Jak złożyć wniosek osobiście?
Możliwość osobistego składania wniosków nastąpi 1 sierpnia 2019 roku. W tym celu należy wypełnić wniosek pisemny i udać się do odpowiedniego urzędu lub instytucji.
- Wniosek o finansowanie w programie „Dobry Start” – pobierz i wypełnij:
POBIERZ WNIOSEK O FINANSOWANIE „DOBRY START” - Załącznik do wniosku o dofinansowanie w ramach programu „Dobry Start” – pobierz i wypełnij:
POBIERZ ZAŁĄCZNIK DO WNIOSKU „DOBRY START”
Miejsce składania wniosków
Jeśli planujesz złożyć wniosek osobiście, to poniżej znajdziesz szczegółowy wykaz miejsc w gminach, które będą przyjmować wnioski. Sprawdź:
Najlepiej będzie, jeśli udasz się do urzędu/ instytucji z uprzednio wypełnionym wnioskiem – zaoszczędzisz w ten sposób swój czas, a ewentualne poprawki i błędy zostaną na miejscu zweryfikowane przez osobę przyjmująca wniosek.
Kiedy otrzymasz świadczenie pieniężne?
Na środki ze świadczenia trzeba będzie trochę poczekać. Jeśli złożysz wniosek w lipcu lub sierpniu, to finansowanie na wyprawkę otrzymasz najpóźniej do 30 września 2019 roku. Zwlekając ze złożeniem wniosku, musisz się liczyć z tym, że wypłaty za wnioski złożone od września będą realizowane maksymalnie w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia dokumentu. Jak już wyżej wspomniałam, nie spóźnij się – ostateczny termin składania wniosków w programie „Dobry Start” to 30 listopada!
Wszelkie pytania i wątpliwości zostaw w komentarzu – chętnie Ci pomożemy 🙂