Dobry Start – odbierz 300 zł na wyprawkę szkolną!

Ruszył już termin składania wniosków w najnowszym programie rządowym „Dobry Start”. To ukłon w stronę rodzin mających min. jedno dziecko w wieku szkolnym. Każdy rodzic otrzyma jednorazowe wsparcie w wysokości 300 zł na zakup wyprawki szkolnej, która z roku na rok niestety drożeje.

Ile wydajemy na wyprawkę szkolną?

Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) przeprowadziło badania, z których wynika, że wyprawka dla dziecka w wieku szkolnym to nie lada wydatek. Koszt zakupu wszystkich niezbędnych przedmiotów wynosi średnio:

  • 686 zł dla jednego ucznia,
  • 1 268 zł dla rodziny z dwojgiem uczących się dzieci,
  • 1 729 zł dla rodzin z trojgiem uczniów.

Niestety, nie każdego stać na tak drogie zakupy, a co za tym idzie – rodzice zmuszeni są sięgać po szybkie pożyczki czy kredyty, by zapewnić dziecku godny start w szkole. W naszym tekście przeanalizowaliśmy dokładnie wszystkie elementy wyprawki szkolnej: Ile kosztuje wyprawka szkolna?

Kto może otrzymać finansowanie?

Ze świadczenia z programu „Dobry Start” mogą skorzystać wszystkie rodziny, których dzieci są w wieku szkolnym. Zarówno rodziny, które pobierają finansowanie z programu Rodzina 500 Plus, jak i Ci, którzy mają większe zarobki – świadczenie wypłacane jest bez względu na dochód. Jedyny warunek, jaki należy spełnić to:

  • posiadanie dziecka rozpoczynającego rok szkolny – do ukończenia 20. roku życia
    lub/ oraz
  • posiadanie niepełnosprawnego dziecka uczącego się w szkole – do ukończenia 24. roku życia.

Świadczenie jest jednorazowe i przysługuje raz w roku – wynosi 300 zł na każde uczące się dziecko z wyłączeniem dzieci, które w roku szkolnym 2019/2020 idą do przedszkola lub zerówki.

Program „Dobry Start” zapewnia finansowanie zarówno dzieciom wychowującym się w rodzinie, jak i przebywającym w pieczy zastępczej.

300 zł na wyprawkę – kto może złożyć wniosek?

Osobą upoważnioną do złożenia wniosku jest:

  • mama lub tata dziecka,
  • opiekun prawny,
  • opiekun faktyczny,
  • rodzic zastępczy,
  • osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
  • dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.

Jak i kiedy złożyć wniosek w programie „Dobry Start”?

Terminy składania wniosków

Od 1 lipca wniosek możesz wypełnić online, korzystając z portalu Emp@tia lub poprzez bankowość elektroniczną. Dopiero 1 sierpnia ruszy możliwość składania wniosków drogą tradycyjną w formie papierowej.

Źródło: mrpips.gov.pl

Jak złożyć wniosek „Dobry Start” przez internet?

  • Portal Emp@tia

    Poprzez portal Emp@tia możesz złożyć wniosek na wszelkie świadczenia rodzinne oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego, w tym wniosek o finansowanie z programu „Dobry Start”. Jak to zrobić?Załóż konto na portalu Emp@tia.
    W tym celu potrzebny Ci będzie profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany, dzięki czemu zostanie potwierdzona i zweryfikowana Twoja tożsamość.
  1. Zaloguj się i wybierz rodzaj wniosku, czyli „Dobry Start”.
  2. Wybierz urząd lub instytucję, do której zostanie złożony Twój wniosek.
    Musi on odpowiadać Twojemu miejscu zamieszkania.
  3. Uzupełnij wymagane informacje.
    Będziesz musiał uzupełnić następujące informacje: dane osobowe Twoje oraz dziecka/ dzieci, adres e-mail, numery PESEL, adresy szkół, do których będą uczęszczać Twoje dzieci w roku szkolnym 2018/2019 oraz numer rachunku bankowego, na który zostanie przekazane finansowanie.
  4. Sprawdź poprawność wprowadzonych danych.
    W przypadku pominięcia jakiejś rubryki, kreator automatycznie podpowie Ci o błędach, które popełniłeś, w razie wątpliwości poprosi o dołączenie skanów i uzupełnienie dodatkowych pól.
  5. Jeśli wszystkie dane wpisane są poprawnie, kliknij Utwórz dokument.
  6. Przejdź do zakładki Dokumenty robocze i kliknij WYŚLIJ.
  7. Sprawdź adres e-mail podany we wniosku.
    Otrzymasz UPO, czyli Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia.

Informację o przyznaniu lub odrzuceniu wniosku otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku.

  • Bankowość elektroniczna

    Możesz również złożyć wniosek poprzez bankowość elektroniczną. Wystarczy, że masz konto osobiste w jednym z tych banków:
  • Alior Bank,
  • Bank Millenium,
  • Bank Pocztowy,
  • BPS SA,
  • Credit Agricole,
  • Getin Bank,
  • ING Bank Śląski,
  • Inteligo,
  • mBank,
  • Nest Bank,
  • Pekao SA,
  • PKO Bank Polski,
  • SGB-Bank SA,
  • T-Mobile Usługi Bankowe.
    W każdym z tych banków procedura składania wniosków przebiega inaczej, ale jest prosta i wymaga poświęcenia tylko kilku minut. Wystarczy, że zalogujesz się do bankowości online swojego banku i znajdziesz zakładkę „Dobry Start”.

Przykładowo, w PKO BP, musisz kliknąć w zakładkę e-Urząd.

Następnie pojawią się wszystkie świadczenia, o które możesz wnioskować. Wybierz ten, który Cię interesuje, czyli w tym przypadku „Dobry Start” i wypełnij formularz zgodnie ze wskazówkami (Twoje dane będą już automatycznie uzupełnione).


Bank jest tutaj tylko pośrednikiem – umożliwia złożenie wniosku, lecz nie weryfikuje danych i nie podejmuje decyzji o przyznaniu świadczenia. Te zadania należą do gminy, do której składasz dokument.

Jak złożyć wniosek osobiście?

Możliwość osobistego składania wniosków nastąpi 1 sierpnia 2019 roku. W tym celu należy wypełnić wniosek pisemny i udać się do odpowiedniego urzędu lub instytucji.

Miejsce składania wniosków

Jeśli planujesz złożyć wniosek osobiście, to poniżej znajdziesz szczegółowy wykaz miejsc w gminach, które będą przyjmować wnioski. Sprawdź:

Najlepiej będzie, jeśli udasz się do urzędu/ instytucji z uprzednio wypełnionym wnioskiem – zaoszczędzisz w ten sposób swój czas, a ewentualne poprawki i błędy zostaną na miejscu zweryfikowane przez osobę przyjmująca wniosek.

Kiedy otrzymasz świadczenie pieniężne?

Na środki ze świadczenia trzeba będzie trochę poczekać. Jeśli złożysz wniosek w lipcu lub sierpniu, to finansowanie na wyprawkę otrzymasz najpóźniej do 30 września 2019 roku. Zwlekając ze złożeniem wniosku, musisz się liczyć z tym, że wypłaty za wnioski złożone od września będą realizowane maksymalnie w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia dokumentu. Jak już wyżej wspomniałam, nie spóźnij się – ostateczny termin składania wniosków w programie „Dobry Start” to 30 listopada!

Wszelkie pytania i wątpliwości zostaw w komentarzu – chętnie Ci pomożemy 🙂

Powiązane artykuły