Zbieranie pieniędzy w ramach crowdfundingu możliwe jest m.in. dzięki platformom crowdfundingowym. Działają one online i skupiają ludzi zainteresowanych zdobywaniem wsparcia finansowego na realizację konkretnych projektów i potencjalnych inwestorów.
Na czym polega crowdfunding? Nowoczesne pozyskiwanie finansowania
Finansowanie społecznościowe to jedna z metod zdobywania funduszy na realizację planów. Najczęściej korzystają z niej osoby myślące o stworzeniu start-upu czy otworzeniu własnej firmy. Aby pozyskać wsparcie ludzi, osoba starająca się o pomoc oferuje możliwość skorzystania z usługi bądź produktu na preferencyjnych warunkach – może to być lepsza, niższa cena, ale również udostępnienie gotowego produktu. Chodzi o stworzenie sytuacji, w której osoba finansująca widzi wymierne korzyści z udzielenia wsparcia, jak otrzymanie czegoś, co nie jest jeszcze ogólnie dostępne lub powszechnie znane. Starania o tego rodzaju finansowanie jest legalne tak długo, jak długo dotyczy produkcji i dostarczania wszystkiego, co jest zgodne z prawem. Oznacza to, że nie ma żadnych ograniczeń dotyczących kategorii produktu czy rodzaju usługi. Dzieło, które zostanie w ten sposób sfinansowane, może być także czymś niematerialnym – przykładem może być zbiórka pieniędzy na wydanie płyty przez amatorskie zespoły muzyczne czy realizację filmu przez początkujących producentów.
Najczęściej jednak środki uzyskane ze zbiórki są przeznaczone na projektowanie i tworzenie gadżetów elektronicznych czy gier. Na rynku można znaleźć sporo artykułów, które dziś są powszechnie używane, a ich powstanie było możliwe dzięki finansowaniu społecznościowemu. Sposób ma jednak również swoje wady – nie do końca możliwa jest ochrona przed nieuczciwymi poszukiwaczami wsparcia.
Jak skorzystać z finansowania społecznościowego? Crowdfunding w Polsce
Crowdfunding to działanie w internecie, pozyskiwanie osób, które dzięki udzielonemu wsparciu staną się częścią realizowanego projektu. Aby zacząć przygodę z finansowaniem społecznościowym, należy założyć swoje konto – podstronę na jednym z serwisów crowdfundingowych. W Polsce działają między innymi:
- PolakPotrafi.pl,
- Wspieram.to,
- Beesfund.
Kolejnym krokiem jest przedstawienie swojego projektu, zaprezentowanie go i opisanie, w jakiej jest fazie tworzenia. Jest to też moment na zaproponowanie osobom chcącym wesprzeć inicjatywę odpowiedniej nagrody. Dobrze, jeśli twórca projektu może zaoferować wiele korzyści, uzależniając je od wysokości otrzymanego wsparcia. Rozwiązaniem może być również zaproponowanie akcji bądź udziałów. Niezmiernie istotne jest też to, że wszystkie osoby, które zdecydują się udzielić pomocy finansowej, stają się automatycznie częścią całego przedsięwzięcia, co może pozwolić im poczuć się wyjątkowo.
Crowdfunding – o czym trzeba pamiętać?
Starając się o jakiekolwiek wsparcie finansowe, trzeba przekonać inwestora do swojego projektu, pomysłu. Nie inaczej ma się rzecz z crowdfundingiem. Przedsiębiorca poszukujący dodatkowych funduszy powinien umieć zaprezentować swój produkt, przede wszystkim wskazując na aspekt użyteczności. Trzeba pamiętać, że osoby wpłacające pieniądze muszą widzieć korzyści z takiego działania, dlatego ważne jest zaproponowanie nagrody za wsparcie. Zanim jednak zapadnie decyzja o szukaniu źródła finansowania przez crowdfunding, warto przeprowadzić badanie rynku, sprawdzić, czy dany produkt ma szansę zaistnieć, czy istnieje popyt, znajdą się chętni. Może to być trudnym zadaniem, zwłaszcza w przypadku start-upów, które realizują projekty innowacyjne, niemające odniesienia w aktualnej ofercie rynku. Niemniej uważa się, że promocja projektu jest niezbędna, a im wcześniej zostaną podjęte kroki w celu pokazania produktu, tym większe możliwości zdobycia poparcia i tak potrzebnych środków finansowych.