Jeśli zdarzyło się, że podczas wypłaty środków z bankomatu ten uległ awarii i nie wypłacił Ci gotówki, jesteś w gronie niewielu pechowców. Takie sytuacje zdarzają się bowiem bardzo rzadko. Co gorsze, pieniądze te są zazwyczaj zaksięgowane i znikają z konta, mimo że nie udało Ci się ich zobaczyć i schować do swojego portfela.
Nie możesz jednak panikować. Musisz, jak najszybciej podjąć stosowne kroki i odzyskać utracone środki.
Ile trwa zwrot pieniędzy?
Wszystko zależy od tego, z jakiego bankomatu korzystano. Jeśli było to urządzenie należące do banku, w którym masz konto, cały proces rozstrzygnięcia sprawy z pewnością będzie szybszy. Jeśli zaś wypłacałeś z którejś z sieciówek, czyli Planet Cash lub Euronet, zdecydowanie musisz się uzbroić w cierpliwość.
Jak zacząć odzyskiwanie pieniędzy?
Po pierwsze – zadzwoń na infolinię bankomatu
Bankomat mógł nie wypłacić Twoich pieniędzy z kilku powodów. Najprawdopodobniej maszyna uległa awarii lub wystąpił błąd w trakcie łączenia z bankiem – w takiej sytuacji nie było możliwości, aby zmienić przebieg historii. Winna mogła być również Twoja karta – była zabrudzona, nieczytelna lub po prostu przeterminowana.
Jednak bez względu na przyczynę niewypłacenia pieniędzy przez bankomat, chwyć za telefon i zadzwoń na infolinię. Z przodu bankomatu zawsze znajdziesz prawidłowy numer, pod który musisz zatelefonować. Przedstaw dokładnie problem i poproś o pomoc. Odbiorca zweryfikuje, czy maszyna, z której korzystano – jest zepsuta, czy też nie – najprawdopodobniej zaleci Ci złożenie reklamacji.
Po drugie – zadzwoń na infolinię banku
Bez względu na to, czy chciałeś wypłacić środki z bankomatu Twojego banku, czy Euronetu lub Planet Cash, skontaktuj się ze swoim bankiem. Infolinie banku są zwykle całodobowe, więc bez problemu dodzwonisz się o każdej porze. Przedstaw dokładnie całą sytuację i poproś o natychmiastowe wyjaśnienie sprawy i zwrot środków. Przedstawiciel banku poprosi Cię o złożenie reklamacji. Możesz to zrobić od razu podczas rozmowy lub rozważyć którąś z opcji wymienionych w kolejnym punkcie.
Po trzecie – zgłoś reklamację
Nikt nie lubi długich i męczących procesów reklamacji, zwłaszcza jeśli potrzebujesz pilnie odzyskać utracone środki. Musisz jednak zrobić to jak najszybciej, a do wyboru masz kilka sposobów:
- telefonicznie, podczas kontaktu z infolinią,
- ustnie, osobiście odwiedzając oddział banku,
- pisemnie, wysyłając pismo do banku lub osobiście składając je w oddziale,
- online za pomocą systemu bankowości internetowej.
Bank rozpatruje reklamację w ciągu 30 dni, lecz przygotuj się na to, że proces ten może wydłużyć się nawet dwukrotnie, zwłaszcza gdy wypłacano środki z obcego bankomatu. Jeśli operator bankomatu od razu przyzna, że faktycznie doszło do awarii i maszyna ma nadwyżkę pieniędzy, środki zostaną zwrócone na Twoje konto. Gorzej, jeśli nie uzna on usterki i będzie się upierał, że cały proces przebiegł prawidłowo. Poproś go wówczas o sprawdzenie logi, czyli zapisu pracy bankomatu, sprawdzenie monitoringu bankomatu lub monitoringu miejskiego, pod warunkiem że kamera jest skierowana na urządzenie.
Większość sytuacji bank rozwiązuje jednak pozytywnie, więc można być spokojnym, że pieniądze do Ciebie wrócą. Jeśli jednak byłoby odwrotnie, zawsze możesz skierować sprawę do sądu.
O czym warto pamiętać?
Zanotuj dokładny adres bankomatu, z którego chciałeś wypłacić środki oraz datę i godzinę wypłaty. Zapisz również numer identyfikacyjny urządzenia. Takie dane pomogą szybciej zidentyfikować felerną maszynę i przyspieszą wyjaśnienie sprawy.
Nie ma sposobu na to, by uniknąć takich sytuacji. Bankomat, jak każde inne urządzenie, może ulec awarii i przestać prawidłowo działać w najmniej odpowiednim momencie. Staraj się jednak wypłacać środki z bankomatu banku, w którym masz konto osobiste. Bez problemu otrzymasz wtedy zaginione środki, a cały proces reklamacji będzie trwał zdecydowanie krócej.
Czy zdarzyła Ci się kiedyś taka sytuacja? Jak sobie poradziłeś?